Omavalvontasuunnitelma
Palvelun tuottaja
Koda Oy
Y-tunnus: 3349059-5
Omavalvonnan vastuuhenkilö
Annika Niskala, yrittäjä
Toimintaperiaatteet, toiminta-ajatus ja arvot
Koda Oy tarjoaa asiakaslähtöisiä ja turvallisia kotipalveluita, jotka edistävät asiakkaiden hyvinvointia ja itsenäistä elämää. Palvelumme keskeisiä arvoja ovat luotettavuus, asiakaslähtöisyys ja vastuullisuus. Palvelut suunnitellaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan, ja tavoitteena on tuottaa ratkaisuja, jotka parantavat heidän elämänlaatuaan.
Tarjoamme seuraavia palveluita:
– Siivous
– Ammattijärjestäjän palvelut
– Asiointiapu
– Ruoanlaitto
– Sosiaalinen kanssakäyminen
– Lumityöt
– Puiden kanto
– Tavaroiden siirto- ja kantoapu
Palvelut on suunnattu ensisijaisesti ikäihmisille, lapsiperheille sekä henkilöille, jotka tarvitsevat apua kotonaan. Kaikki palvelut toteutetaan asiakkaan toiveita kuunnellen ja ammattimaisesti, käyttäen palveluntarjoajan omia työvälineitä. Työn suorittavat Koda Oyn työntekijät.
Osaamisen ylläpito
Koda Oy huolehtii siitä, että henkilöstön osaaminen on ajan tasalla ja vastaa palvelujen laatuvaatimuksia. Osaamista ylläpidetään perehdyttämällä työntekijöitä säännöllisesti.
Riskienhallinta
Koda Oy tunnistaa ja hallitsee toimintaan liittyviä riskejä varmistaakseen asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuuden sekä palvelun laadun. Keskeisiä riskienhallinnan kohteita ovat:
1. Työturvallisuus ja ergonomia: Työntekijät käyttävät asianmukaisia työvälineitä ja huolehtivat ergonomisesta työskentelystä. Työvälineet sijoitetaan niin, ettei niistä aiheudu kompastumisvaaraa, ja ne pidetään hyvässä kunnossa.
2. Asiakasturvallisuus: Palvelut tuotetaan siten, että ne eivät vaaranna asiakkaiden hyvinvointia. Asiakkaiden terveydentilaan liittyvät erityistarpeet huomioidaan työskentelyn aikana.
3. Hygienia: Erityisesti siivous- ja ruokapalveluissa noudatetaan tarkkoja hygieniasääntöjä. Puhdistusvälineet pidetään puhtaina ja desinfioidaan tarvittaessa.
4. Materiaalivahingot: Palveluntarjoaja varmistaa, ettei työn aikana vahingoiteta asiakkaan omaisuutta. Jos vahinkoja sattuu, ne kirjataan ja käsitellään avoimesti asiakkaan kanssa.
5. Hätätilanteet: Työntekijöillä on tarvittavat valmiudet toimia hätätilanteissa, kuten onnettomuuden tai äkillisen sairauskohtauksen sattuessa. Työntekijöitä ohjeistetaan toimimaan vastuullisesti ja nopeasti hätätilanteissa.
Asiakastietojen käsittely
Koda Oy käsittelee asiakastietoja luottamuksellisesti ja tietosuojalainsäädännön mukaisesti. Asiakastiedot säilytetään lukitussa kaapissa, johon on pääsy vain vastuuhenkilöllä ja nimetyillä työntekijöillä. Sähköinen asiakasrekisteri on suojattu käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla.
Käsittelemme henkilötietoja tietosuojaselosteen mukaisesti ja noudatamme GDPR-vaatimuksia. Asiakkailla on oikeus tarkistaa omat tietonsa sekä pyytää niiden oikaisemista tai poistamista. Tietoja säilytetään vain niin kauan kuin on tarpeen palvelun tuottamista ja lakisääteisten velvoitteiden täyttämistä varten, ja ne hävitetään asianmukaisesti säilytysajan päätyttyä. Tietoja ei luovuteta ulkopuolisille ilman asiakkaan suostumusta.
Omavalvontasuunnitelman seuranta
Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään tarvittaessa, ja se tarkastetaan kerran vuodessa vastuuhenkilö Annika Niskalan toimesta. Tarkastuksessa arvioidaan suunnitelman toimivuus, mahdolliset muutostarpeet ja riskienhallinnan tehokkuus. Kaikki päivitykset ja muutokset dokumentoidaan ja raportoidaan yrityksen sisällä.
Paikka ja päiväys
Rovaniemi, 11.4.2023
Päivitetty 23.9.2024
Allekirjoitus
Annika Niskala
Yrittäjä, Koda Oy